Hírfolyam

2014. január 15.

Elindult a Hírfolyam

Ezen az oldalon az aktuális tevékenységekről számolunk be a projekt megvalósítása során. A két iskola hírei – a hírfolyam jellegének megfelelően – vegyesen, egymással időrend szerint keveredve fognak megjelenni.


2014. január 15.

Elkezdtük a pályázat megvalósítását

Elkezdtük a pályázat megvalósítását. Megterveztük az iskolai foglalkozásokat, beosztottuk a feladatokat, ismertettük az elkövetkezendő év programjait és lehetőségeit a tanulókkal. Nagyon lelkesek, várják a kirándulásokat, máris azt tervezik, hogyan legyen a szobabeosztás...


2014. január 16.

Matematika tantárgyi fejlesztés Rákóczitelepen

Elindult a rákóczitelepi matematika tantárgyi fejlesztés. Az 5. és 6. osztályos tanulóink számára szervezett foglalkozások első óráján a törtekkel foglalkoztunk. A foglalkozásokon a tanulók aktuális ismereteire támaszkodva sajátos formában, mindennapi életből vett feladatokon keresztül, tapasztalás útján egészíthetik ki azokat az alapvető ismereteket, melyeket a rendszeres órákon elsajátítanak.


2014. január 17.

Heti rendszeres foglalkozások indulása Rákóczitelepen

Megtartottuk az első rákóczitelepi heti rendszeres foglalkozást "Miért fontos, hogy Ökoiskola lettünk? A természetvédelem fontossága címmel." A foglalkozásokat péntekenként tartjuk a gyerekek órarendjéhez illeszkedve. Az első két hónapnak aktualitást ad iskolánk Ökoiskolává történt minősítése. Ezt kihasználva a foglalkozásokon megbeszéljük az Ökoiskola cím jelentőségét, előfeltételeit, a további feladatokat azért, hogy a címet meg is őrizhessük.


2014. január 20.

Természetismeret tantárgyi fejlesztése - Rákóczitelep

Végre a természetismeret tantárgyi fejlesztése is elindult. Az anyagok halmazállapotának vizsgálata volt az első téma. A foglalkozásokat hétfői időpontban, tanulóink órarendjéhez és elfoglaltságaihoz igazítva tartjuk. A foglalkozások tematikájának összeállításakor figyelembe vettem a projekt egészének témáját - Egészséges természet-természetes egészség –, az iskolai programjaink éves eloszlását és mivel tantárgyi fejlesztésről van szó, természetesen az érintett évfolyamok kapcsolódó tananyagainak témaköreit.


2014. január 20.

Indul a szövegértés tantárgyi fejlesztés Rákóczitelepen

Lopakodó tavasz feldolgozásával elkezdődött a tantárgyi fejlesztés magyar nyelv és irodalomból is. A foglalkozások célja a magyar nyelv és irodalom tantárgyon belül a szövegértési és szövegalkotási képességek fejlesztése. A projekt a gyermekek mindennapi életében hangsúlyos szerepet játszó, gyakorlati témákat kínál, ezért vonzó és érdeklődést felkeltő szövegekre építjük a munkát.


2014. január 21.

Tantárgyi fejlesztések Almáskamaráson

Elkezdődött az almáskamarási iskolában 2 tantárgyi fejlesztés is. Az egyik a Természet az irodalomban, ahol az első foglalkozás alkalmával Fekete István íróról és munkásságáról tudhatnak meg többet a gyerekek változatos munkaformákon keresztül. A második tantárgyi fejlesztés, ami szintén ezen a napon vette kezdetét, a Természetismeret – Környezettudatosság volt. A foglalkozásokon a hazai erdőkkel, növényekkel, állatokkal ismerkednek meg közelebbről a gyermekek.


2014. január 23.

Természet az irodalomban

Kezdetét vette a harmadik tantárgyi fejlesztés, melynek szintén Természet az irodalomban a neve. Ezeken a foglalkozásokon a természet és a költők kapcsolatába nyerhetnek betekintést a tanulók.


2014. január 24.

Heti rendszeres foglalkozások Almáskamaráson

Elindult az almáskamarási heti rendszeres foglalkozás, ahol az egészséges életmód fontosságáról beszélgetünk. Tudatosítjuk a gyerekekben a helyes táplálkozást, helyes tisztálkodást.


2014. január 31.

Indul a pályaorientációs foglalkozás Rákóczitelepen

A pályaorientációs foglalkozások is elkezdődtek Rákóczitelepen. Az első foglalkozás címe:Ön és társismeret. A foglalkozások célja a kellő önmegfigyelés, önismeret elsajátítása a későbbi tudatos pályaválasztás elősegítése érdekében.


2014. február 03.

Pályaorientáció Almáskamaráson

A "Mi szeretnék lenni?" kérdés kibontásával elkezdődtek a pályaorientációs foglalkozások is Almáskamaráson. A foglalkozások célja önmagunk (erősségeim-gyengeségeim) megismerése, tanulási stratégiák elsajátítása.


2014. március 07.

A három részből álló előadássorozat 1. előadása Almáskamaráson

A három részből álló előadássorozat 1. előadása Almáskamaráson "Az egészséges életmód fontossága" címet kapta. Pintér Edit, a Károlyi Bernát Nyelvoktató Német Nemzetiségi Általános Iskola intézményvezető beszélt arról, hogy milyen ételeket kell elfogyasztanunk ahhoz, hogy minél több vitamint a szervezetünkbe tudjunk juttatni és arról, hogy milyen fontos a mozgás az egészségünk megőrzése érdekében. A gyerekek is hozzászóltak a témához, elmondták, hogy ők hogyan étkeznek, és mit sportolni.


2014. március 20.

Gyalogtúra Gyopárosra

Végre elérkezett az első kirándulós program Rákóczitelepen. Gyalogtúrát szerveztünk a közeli Gyopárosi tó melletti kiserdőbe. Az enyhe tél és a korán érkező, meleg időjárás szinte nyárias érzést keltett, így túrázásra kiéhezve indultunk. Természetesen indulás előtt megbeszéltük a túra célját, tanulóink megfigyelési szempontokat kaptak.


2014. április 25.

A két intézmény első személyes találkozója Rákóczitelepen

Ellátogattunk a rákóczitelepi általános iskola Föld napja rendezvényére, ahol első körben megismerkedtek egymással a két iskola tanulói és tanárai. Majd a gyerekek szellemi és sportvetélkedőn mérték össze tudásukat, ügyességüket és egy természetvédelmi előadást is meghallgattak.


2014. április 25.

Első személyes találkozó - Rákóczitelep

Megtörtént a két intézmény első személyes találkozója Rákóczitelepen. A helyi, már hagyományos Föld napi programra hívtuk az almáskamarási tanulókat és kollégákat. A tanulók és a pedagógusok is megismerkedtek egymással, szellemi és sportvetélkedőkön vettek részt, előadásokat hallgattak a természetvédelemmel kapcsolatban.


2014. április 25.

1. előadás Rákóczitelepen

A három részes előadássorozat első, a projekt által előírt előadása is megtörtént a Föld napi programok sorában. Kissné Tarján Katalin, a rákóczitelepi intézmény vezetője bemutatta iskolánkat, ismertette történetét, jelenét, majd körbevezettük vendégeinket az intézmény területén. Arra törekedtünk, hogy az iskola bemutatója a lehető legjobban tükrözze intézményünk arculatát. A feldolgozás lehetséges módjai közül a számítógépes bemutatót, a videófilm-vetítést, és a frontális előadást választottuk.


2014. április 25.

A három részből álló előadássorozat 2. előadása - Almáskamarás

A három részből álló előadássorozat 2. előadásának a címe "Intézményünk bemutatása". Balogh Éva, az almáskamarási iskola intézményvezető-helyettese bemutatta a Károlyi Bernát Nyelvoktató Német Nemzetiségi Általános Iskolát. Többek között az is elhangzott, hogy iskolánkban családias a légkör, a gyerekek motiválása alsó tagozatban tallérral működik, az összegyűjtött tallérok számát egy motivációs táblán lehet követni. Felső tagozatban motiváló eszközként a kisötöseket alkalmazzuk, amiket 10 darab után nagy ötösre lehet váltani.


2014. április 25.

Föld napi szellemi vetélkedő

Tanulóink számára izgalmas esemény volt a hozzánk érkező gyerekekkel versenyezni. A szellemi vetélkedő, melynek keretében összemérhették tudásukat és kreativitásukat, 14 órakor kezdődött és a programon 3 almáskamarási és 3 rákóczitelepi csapat vett részt. A feladatok között előfordult szófejtő rejtvény, hulladék totó, plakátkészítés, puzzle kirakása, de lufi fújással is próbálkozhattak. A Föld napi programok zárásaként, az eredményhirdetésen a csapatok oklevél díjazásban részesültek.


2014. április 25.

Föld napi sportvetélkedő

A hagyományos programok során üde változatosságot jelentett vendégeink jelenléte. A sportvetélkedő, melynek keretében ügyességüket mérhették össze a jelentkezők, egy váltóverseny volt. Ez a program a szellemi vetélkedővel párhuzamosan futott.
3 x 8 fős csapatokat alkottunk vegyesen válogatva a két intézmény tanulói közül. A feladatok között volt gólya viszi a fiát, labdával és léggömbbel végzett gyakorlat is. A Föld napi programok zárásaként, az eredményhirdetésen a csapatok ebben az esetben is oklevél díjazásban részesültek.


2014. április 29.

Látogatás a Városi Vízműnél

A projekt áprilisi programja az orosházi iskolások számára üzemlátogatás a Városi Vízműben. A program célja egybecsengett a Kék Bolygó hete programsorozat és a Természetismeret tantárgyi fejlesztés céljaival, hiszen az eddigi foglalkozások során központi szerepet kapott a víz, mint környezetünk egyik legfontosabb, számunkra nélkülözhetetlen anyaga. Az üzemlátogatásra egy délutáni időpontot választottunk a Vízművel történő előzetes egyeztetés után.


2014. május 9.

Madarak és Fák napja

2014. május 9-én a tanulmányi, kulturális és szabadidős programok szervezése keretében részt vettünk a Városi madarak és fák napján. A Vörösmarty iskola egyik legnépszerűbb programján egyéni-és csapatversenyek (Városi-körzeti mesemondó verseny, városi-körzeti rajzverseny, városi-körzeti természetismereti verseny), madárkiállítás, madáretető készítés, ökovásár és még sok más várta a gyerekeket. Újrahasznosított anyagokból ajándékokat is lehetett készíteni.


2014. május 10.

Hulladékgyűjtés tavasszal Almáskamaráson

Iskolánk ezen a napon papír és PET palack gyűjtést szervezett. A gyerekek a szülők és a pedagógusok segítségével 2452 kg papírt és 315 kg PET palackot gyűjtöttek. Mindenki lelkesen segítette a gyermekeket, hogy minél több hulladékot gyűjthessenek. A hulladékért kapott összeget az osztályok kapták meg, melyből kirándulást szerveztek.


2014. május 11.

Az almáskamarási hulladékgyűjtés összegzése

A program fejlesztette a gyerekek természettudományos kompetenciáit. Megmutatta, hogy a mindennapi élet során keletkezett hulladék szétválogatása, újrahasznosítása fontos dolog. A szelektív hulladékgyűjtésben való aktív részvétel örömteli elfoglaltság és hasznos munka is egyben. A csapatmunkában történő munkavégzés az együttműködési és a kommunikációs képességet is fejleszti. A gyermekek részt vehettek a szelektív hulladékgyűjtés folyamatában, elméleti tudásukat a gyakorlatban is megvalósíthatták. Saját otthonukban is különválogatták és előkészítették a hulladékokat, valamint erre ösztönözték környezetüket, a településen élőket. A program elősegítette a környezettudatosságra nevelést otthon és a lakóközösségben.


2014. május 13.

Lovastanya – Kétegyháza

2014. májusában a kétegyházi Steigervald-tanyát látogattuk meg a gyerekekkel. Lehetőségük nyílt megtekinteni a Tanyamúzeumot, mely bemutatja az egykori paraszti életet és a termelési kultúrát. Megismerkedhettek az ott tartott házi- és vadállatokkal. Egyénileg tapasztalhatták meg a lovaglás élményét, majd lovaskocsival járhatták körbe a természetvédelmi terület pusztáját. Itt felfedezhették a jellegzetes állat- és növényvilágot.


2014. május 14.

A kirándulás tapasztalatai

A kétegyházi lovastanyán tett kiránduláson számtalan élménnyel gazdagodtak a gyerekek. Fejlődött a természettudományi kompetenciájuk. Az állat- és növényvilágról meglevő ismereteiket gyarapították. Fejlődött szociális kompetenciájuk. Történelmi ismereteket szereztek a múzeumban. Megismerkedhettek a paraszti élet hagyományaival. Az itt szerzett ismereteiket a tanulmányaik során sikeresen hasznosíthatják.


2014. május 20.

Kerékpártúra

Szép napos időre ébredtünk az indulás napján. Délután egy órakor elindult a csapat, Nagykamarás felé, ahol gyorsan keresztül tekertünk. Körülbelül fél óra múlva megérkeztünk egy nagy útkereszteződéshez és jobbra vettük az irányt. Nemsokára elértünk Dombiratos határába. Itt rövid pihenőt tartottunk, ittunk, leellenőriztük a kerékpárokat, majd újabb lendülettel tekertünk tovább. A faluszélén elhaladva a földútra tértünk rá, mely Kunágotára vezetett. A településre vezető út gyönyörű fasorral övezett, ahol mindenféle madarat hallottunk. Kunágotáról már egyenes út vezetett hazáig. A közel 3 órás út alatt kellemesen elfáradtunk, de mindenki jól érezte magát és vidám maradt.


2014. május 23.

A pályaorientációs foglalkozások utolsó órája Rákóczitelepen

Lezajlott a pályaorientációs foglalkozások utolsó órája ebben a tanévben. Témája "Életcélok, jövőkép". A foglalkozások hasznosnak bizonyultak, a gyerekek élvezték a játékos feladatokat, szívesen vettek részt bennük. A következő tanévben folytatjuk, remélhetőleg ugyanilyen lelkesedéssel...


2014. május 23.

Könyvtári foglalkozás és múzeum látogatás

A szakmai programterv megvalósításának részeként tanulóink múzeum- és könyvtárlátogatáson vettek részt. Első utunk a Szántó Kovács János Területi Múzeumba vezetett, ahol Rózsa Zoltán, a múzeum igazgatója fogadott bennünket. Megtudtuk tőle, hogy több állandó és időszaki kiállítás várja az érdeklődőket, ezek nagyobb része néprajzi, azaz a város és környéke, valamint a régió életét mutatja be.
A múzeum látogatása után átsétáltunk a Városi Gyermekkönyvtár épületébe, ahol a könyvtárhasználatot gyakorolhatták tanulóink. A múzeumban látott leletekről és régmúlt korokról is találtak olvasni valót.


2014. május 23.

A gyulai kirándulás előkészítése.

A soron következő heti rendszeres találkozó során előkészítettük a jövő heti kirándulást. Tanulóink Gyulára utaznak a kalandparkba. Interneten megnéztük a környék látnivalóit, a Kalandpark honlapját, képeit. Megbeszéltük a legfontosabb balesetvédelmi tudnivalókat, a viselkedési szabályokat. Összeírtuk, mit kell vinni a kirándulásra, készülve az esetleges rossz időre is.


2014. május 27.

Természet az irodalomban tantárgyi fejlesztés utolsó foglalkozása Almáskamaráson

Megtartottuk a Természet az irodalomban tantárgyi fejlesztés utolsó foglalkozását ebben a félévben. A munkaformák legszélesebb palettájáról válogatva a gyermekek irodalmi alkotások befogadásának képességét, esztétikai értékrendjét, együttdolgozás örömeit, erősíthettük a gyerekben. Az olvasóvá nevelés mellett a tolerancia, elfogadás és a munkamegosztás képességeit fejlesztettük.


2014. május 29.

A Természet az irodalomban tartárgyi fejlesztés is a végéhez ért Almáskamaráson

A másik Természet az irodalomban tartárgyi fejlesztés is a végéhez ért. A foglalkozásokon változatos munkaformákat alkalmaztunk: kooperatív technikával, páros munkával, csoportos munka segítségével, valamint frontálisan dolgoztuk fel a tematika által kiválasztott témát. Segítségül hívtuk a drámapedagógiát, melyet nagy sikerrel alkalmaztunk. Nagy örömmel alkottak a gyerekek a témához kapcsolódó technikai produktumokat. Pl. az őszi versek témakört szőlőleveles kompozícióval koronáztuk meg.


2014. május 30.

Kirándulás a Gyulai Kalandparkba

Tanulóink közösen vettek részt az almáskamarási diákokkal a gyulai Gellény Birtokon található Kalandparkban. Megérkezés után a tanulóink balesetvédelmi oktatásban részesültek, megismerkedtek a szükséges védőfelszerelésekkel. Ez után kis csoportokra, baráti társaságokra oszlottak, így fedezték fel a Kalandpark nyújtotta lehetőségeket. Igyekeztek mindent kipróbálni: minigolfot, íjászatot, trambulint.


2014. május 30.

Befejeződtek a heti rendszeres foglalkozások Almáskamaráson

Befejeződtek a heti rendszeres foglalkozások. A munkáknál sokszor belecsempésztem a gyermekek német tudását. Ugyanakkor őseink természetes életét és hogyanját kutatva a német nemzetiségi identitást is megjelenítettem. A gyerekek élvezték ezeket a találkozásokat.


2014. május 30.

A nagymágocsi kirándulás előkészítése

A heti rendszeres foglalkozás mai órájának címe "A természetjárók tízparancsolata. Az erdő fohásza c. vers értelmezése." volt. Ennek során igyekeztünk megbeszélni a természetben való viselkedés szabályait. Közben előkészítettük a következő kirándulásunkat is. Nagymágocsra a jövő héten megyünk, ahol a kulturális látnivalókon kívül a tóparti erdő előnyeit is élvezhetik majd a gyerekek. Természetesen érintettük az óvó rendszabályokat, beszéltünk a környéken nagy számban előforduló kullancsok veszélyeiről és az ellenük történő védekezés módjairól.


2014. május 30.

Kalandpark – Gyula

Elérkezett a várva várt nap. Az orosházi gyerekekkel közösen látogattunk el a gyulai kalandparkba a felső tagozatos tanulókkal. Ebéd után indultunk busszal, 14 órától fogadtak minket. Először a külső játszótéren lévő játékokat próbálhatták ki a gyerekek. Ezután következett a valódi kaland. Védőfelszerelésben küzdhették végig a különböző nehézségi fokozatú akadályokat. Igazán jó hangulatban telt a délután.


2014. június 02.

Az almáskamarási pályaorientációs foglalkozások is befejeződtek

A pályaorientációs foglalkozások befejeződtek erre a félévre. A tanulók lelkesek voltak a foglalkozások alkalmával, sokat tudtak meg önmagukról és társaikról is a beszélgetések alkalmával, a feladatok megoldása közben.


2014. június 06.

Hortobágyi kirándulás - Almáskamarásról

A gyermekek izgatottan várták a kirándulást. A hosszú út jó hangulatban telt. Megérkezés után a Nemzeti Park Látogatóközpontjában oktatófilmet tekintettek meg a gyerekek, mely a Hortobágy területének kialakulását, és az itt élő madárvilágot mutatta be. Ezután a madárkórházba mentek a gyerekek ahol megnézték az ápolásra szoruló madarakat. Természetesen nem maradhatott el a végeláthatatlan füves puszta, a Hortobágy folyó és a Kilenclyukú híd megtekintése sem. A programot játszótér színesítette, és a vásárban vásárfiát is vehettek a gyerekek.


2014. június 6.

Kirándulás Nagymágocsra

A projekt júniusra tervezett programja a nagymágocsi kirándulás volt.
A település a szomszédos Csongrád megyében található, iskolánktól alig 10 km-re fekszik. Legismertebb látnivalója a Károlyi kastély, mely 1896-97 között épült. Az épületet Ybl Miklós tervezte. A tanév utolsó előtti hetének péntek délutánján busszal látogattunk el e közeli látnivalóhoz.
Célunk a projekt fő célkitűzéseivel összecsengett, hiszen a kirándulás kiváló alkalmat nyújtott a természet és az épített környezetünk szépségeire való figyelem felkeltésére, a kettő közötti összhang fontosságának kiemelésére, valamint a környezettudatos viselkedés gyakorlására. Programunk során tanulóink megismerhették a kastély történetét, bejártuk a parkot, megtekintettük szobrait. A tóban pedig leglelkesebb pecásaink napijegy vásárlásával horgászhattak is.


2014. június 6.

Utolsó heti rendszeres foglalkozás Rákóczitelepen

Megtartottuk az utolsó foglalkozást a heti rendszeres találkozások közül. A nyári, bentlakásos kirándulást készítettük elő. Interneten kutakodtunk, megkerestük a tábor helyét, utánanéztünk a környék látnivalóinak, természeti adottságainak. Megbeszéltük, milyen programok várnak ránk, elterveztük a szobabeosztást.


2014. június 09.

A természetismereti tantárgyi fejlesztések is véget érnek Rákóczitelepen

Az idei tanévre befejeztük a természetismereti tantárgyi fejlesztéseket is Rákóczitelepen. A légnyomás és változása, hatása szervezetünkre című foglalkozással zártunk, ősszel ezzel fogjuk folytatni a következő csoportunkkal. Ezen keresztül áttérünk majd az időjárás kérdéskörére és arra, miként hat szervezetünkre a légkör változása.


2014. június 11.

Az utolsó tantárgyi fejlesztés is véget ért erre a félévre Almáskamaráson

Az utolsó tantárgyi fejlesztés is véget ért erre a félévre. A Természetismeret-Környezettudatosság foglalkozások elérték céljukat, A gyerekek megismerték az őket körülvevő élővilágot. Elmélyítették, rendszerezték meglévő ismereteiket az élőhelyek növény és állatvilágáról. Lehetőséget kaptak a tartalommal kapcsolatos forrásanyagok önálló gyűjtésére, elkészítésére, bemutatására. Érdekesnek vélték a tanulók ezeket a délutánokat.


2014. június 11.

A szövegértés foglalkozások is lezárultak az idei tanévre Orosházán

Rákóczitelepen a szövegértés foglalkozások is lezárultak. Tatárhídja monda feldolgozásával fejeztük be az órák sorát. Jövőre ugyanitt!


2014. június 12.

Matematika tantárgyi fejlesztések zárása Rákóczitelepen

Geometriai ismeretek játékos gyakorlásával zártuk a rákóczitelepi matematika tantárgyi fejlesztések idei sorát. Jővőre új témákkal vágunkbele a munkába.


2014. június 23.

Tábor - 1. nap - Rákóczitelep

Elindultunk a nyári bentlakásos táborba! A helyszín: Gyula-Városerdő. A Rákóczitelepi iskola 5. és 6. osztályos tanulói 37 fővel képviseltetik magukat a programon. A programokon kívül külön izgalmat jelent az almáskamarásiakkal való ismerkedés lehetősége. Érkezés után elfoglaltuk a szállást, majd egy balesetvédelmi oktatás következett.


2014. június 23.

Gyula – Tábor - Almáskamarás

Izgatottan ültünk fel ezen a napon Almáskamaráson a buszra, hiszen egy többnapos tábor vette kezdetét a rákóczitelepi iskola tanulóival. Miután megérkeztünk, gyorsan el is foglaltuk a szobáinkat.


2014. június 24.

Tábor - 2. nap - Rákóczitelep

Második nap a táborban. Bejártuk a Galagonya Tanösvényt. A túra során megismertük az erdő növényeit és állatvilágát valamint a környezetvédelem alapszabályait, fontosságát. Folyik az ismerkedés, szövődnek a szerelmek...


2014. június 24.

Gyula – Tábor - Almáskamarás

A második napon bejártuk az Erdei Iskola Galagonya tanösvényét. Volt egy túravezetőnk, aki megismertetett minket az erdő növényeivel és állataival, valamint elmondta, hogyan kell viselkedni az erdőben, mik az alapvető szabályok, amiket fontos betartani egy túrázónak.


2014. június 25.

Tábor - 3. nap - Rákóczitelep

Harmadik nap a táborban. Ma is folytattuk a Galagonya Tanösvény bejárását, melyen keresztül az erdővel is tüzetesebben megismerkedhetünk. Délután az erdő nagyvadjairól és a vadászatról hallottunk előadásokat. A fegyvereket közelről is megszemlélhettük! Délután laborgyakorlatunk volt, ahol mikroszkóp alatt parányi élőlényekkel is megismerkedtünk. Ezután pihenésképp termésbábokat készítettünk.


2014. június 25.

Gyula – Tábor - Almáskamarás

A harmadik napon a rossz idő ellenére érdekes előadásokon vehettünk részt. A témák a nagyvadak és a vadászat volt. A legérdekesebb foglalkozás a laborgyakorlat volt, melynek során megvizsgálhattuk mikroszkóp alatt a kicsi állatokat és növényeket.


2014. június 26.

Tábor - 4. nap - Rákóczitelep

Negyedik nap a táborban. Még egyszer túráztunk az erdőben, közben akadályverseny keretében számot adtunk a tábor során megszerzett ismereteinkről. Holnap sajnos már indulunk is haza.


2014. június 26.

Gyula – Tábor - Almáskamarás

A negyedik nap délelőttjén még túráztunk egyet az erdőben, majd délután több csapatra osztottak minket és egy akadálypályán versenyezhettünk, ahol a 4 nap alatt megszerzett tudásunkra volt szükség. Ezen a délutánon számos érdekes feladatot oldottunk meg.


2014. június 27.

Tábor - 5. nap - Rákóczitelep

Az utolsó nap. Senkinek nem tetszett igazán a hajnali kelés, de vadlesre ilyenkor kell indulni... A látvány mindenkit kárpótolt a reggeli lustálkodás elmaradásáért. Ezután csomagolás és a készülődés következett. Véget ért a tábor, indulás haza. Nagyon jó program volt!


2014. június 27.

Gyula – Tábor - Almáskamarás

A tábor utolsó napján kora reggel hajnali vadlesen vettünk részt. Majd reggeli után összecsomagoltunk és indultunk haza. Nagyon jó volt ez a kirándulás!


2014. szeptember 01.

Az új év Rákóczitelepen

Elkezdődött az új tanítási év. Mától folytatjuk a projekt programjait is. Az első osztályfőnöki órákon ismertettük a tanulókkal az idei év új feladatait, az előttünk álló programokat, kirándulásokat.


2014. szeptember 01.

Évkezdés Almáskamaráson

Véget ért a nyári szünet, elkezdődött az új tanév. Ezzel együtt már kezdődnek Almáskamaráson a Természet az irodalomban című fejlesztések is. Az első foglalkozás alkalmával a tanulók Pődör György: Szeptember című versével ismerkedtek meg.


2014. szeptember 02.

Természet az irodalomban fejlesztés Almáskamaráson

Az elmúlt félévhez hasonlóan, ebben a félévben is két Természet az irodalomban fejlesztés lesz egy héten. A második is kezdetét vette a mai nappal egy könyvtári foglalkozás keretében.


2014. szeptember 03.

Pályaorientáció Almáskamaráson

Elkezdődtek a pályaorientációs foglalkozások is. Szituációs játékok, szerepjátékok fogják színesíteni a beszélgetéseket és a feladatokat.


2014. szeptember 04.

A nyári tábor értékelése.

Elkezdődnek a heti rendszeres foglakozások Rákóczitelepen. Szeptemberben ott folytatjuk, ahol júniusban abbahagytuk. Értékeltük a nyári tábort, élménybeszámolókat hallgattunk, megnéztük az ott készült képeket.
Ezzel lezártuk a projekt első részét (Egészséges természet) és áttértünk az őszi időszak foglalkozásainak témájára, az egészséggel kapcsolatos kérdésekre. (Természetes egészség)


2014. szeptember 04.

Környezetismeret fejlesztések - Almáskamarás

A Környezetismeret-környezettudatosság című fejlesztések is elindultak. Ebben a félévben többek között a hulladékfeldolgozással és a madarak etetésével foglalkozunk. Az első foglalkozáson az élő és élettelen környezet volt a téma.


2014. szeptember 04.

A szövegértés tantárgyi fejlesztések is elkezdődtek.

A szövegértés tantárgyi fejlesztések is elindultak. Első témánk: Kosztolányi Dezső: Vasúti tolvaj. Legfontosabb feladatunk továbbra is a szövegértés fejlesztése a projekt témájához kapcsolódó, a tanulók életkorának megfelelő témájú olvasmányokkal.


2014. szeptember 05.

Heti rendszeres foglalkozások Almáskamaráson

Folytatódnak a heti rendszeres foglalkozások is. Tovább bővítjük ismereteinket az egészséges életmóddal kapcsolatban. E félév témái például gyógynövények, egészségtippek, egészségkalauz.


2014. szeptember 05.

Az első matematika tantárgyi fejlesztés Rákóczitelepen

Elindult a tantárgyi fejlesztések közül a matematika. Idén is igyekszünk kreatív feladatokkal, játékosan bővíteni a gyerekek ismereteit. Az első foglalkozás témája: összeadás, kivonás az egész számok körében. Szorzás, osztás az egész számok körében, műveleti sorrend, összeg szorzása.


2014. szeptember 05.

Természetismeret tantárgyi fejlesztés Orosházán

Ma a természetismereti tantárgyi fejlesztések is elkezdődtek. Mozgalmas nap volt. A tavaszi időszak témáinak folytatása következik a légnyomás és változása, hatása szervezetünkre címmel. Ezzel az anyagok megismerését lassan átvezetjük az őszi témakörhöz, a szervezetünk megismeréséhez, az egészséges életmód témájához.


2014. szeptember 19.

Pályaorientáció Rákóczitelepen

Végre a pályaorientációs foglalkozások is elkezdődtek. Életcélok, jövőkép címmel folytattuk a tavalyi tanévben megkezdett munkát. Idén is sok csoportos és főképp játékos feladat vár a tanulókra.


2014. szeptember 19.

Kerékpártúra ősszel - Almáskamarás

Az előkészületek után kb. 10 km-t kerékpároztunk a következő útvonalon: Almáskamarás- Nagykamarás- Kevermes horgásztavak. A tavak melletti park részben elfogyasztottuk az uzsonnát, majd szemügyre vettük a tavakat, és azok élővilágát. Az itt fészkelő madarakat, a növényvilágot. Beszélgettünk a horgászatról. A dombon játszottunk. A tavak nemcsak a horgászok pihenőhelye, hanem homok kitermelése is folyik a területen, ezt is megfigyeltük. Felidéztük az ilyen helyeken kitett figyelmeztető - Fürödni tilos!- tábla jelentőségét, a veszélyhelyzetekről beszélgettünk. Ezek után újra útnak indultunk haza, Almáskamarásra. Kellemesen elfáradtunk, de együtt volt a kis csapat, és sporttal, kikapcsolódással töltöttük a délutánt. Igazán jól éreztük magunkat.


2014. szeptember 20.

A Kardoskúti Fehértó Napja programjainak meglátogatása.

A rákóczitelepi tanulók a 15. alkalomból megrendezett Fehértó napjának programjain tölthettek el egy napot. A gyerekek elé csodálatos természeti környezet tárult, ahol megismerkedhettek a Körös-Maros Nemzeti Park gazdag madárvilágával valamint őshonos állatunkkal, a szürke marhával. Tudásukat egy játékos természetvédelmi vetélkedőn mérhették össze más iskola tanulóival.


2014. október 10.

Kirándulás a Szegedi Vadasparkba

A Rákóczitelepi Tagintézmény 6. és 7. osztályos tanulói az almáskamarási felső tagozatos diákokkal közösen vettek részt a szegedi kiránduláson. Megérkezés után a tanulók kis csoportokra, baráti társaságokra oszlottak, így fedezték fel a Vadaspark érdekességeit. Közben felidézhették a nyári tábor közös élményeit. A Vadasparkban egzotikus állatokkal ismerkedhettek meg.


2014. október 10.

Szegedi Vadaspark - Almáskamarás

Szegedre utaztunk a Vadasparkba. Ott találkoztunk az orosházi Rákóczi Telepi Általános iskolásokkal. Közösen figyeltük meg az ott élő állatokat. A gyerekek nagy érdeklődéssel szemlélték a sok féle fellelhető élőlényt. Itt ismerkedtek a két iskola tanulói, közös élményeket szereztek, baráti kapcsolatok alakultak ki, illetve már ismerősökként társaloghattak. Új barátok szerzésével fejlődött szociális kompetenciájuk, társas kapcsolataik kezelése. Ismereteket szerezhettek a természetről és az állatvilágról. Már meglevő ismereteiket eleveníthették fel a látottak alapján.


2014. október 14.

Túra a kevermesi tanösvényen - Almáskamarás

Mikor megérkeztünk a vezető már várt bennünket. Elmondta, hogy mire kell figyelni, hogyan kell viselkedni. Ne legyünk hangosak, ne tördeljük a növényeket, ne zavarjuk a vadvilág életét. Először a madárgyűrűzést mutatták be, a már előre befogott állatkákon. Meséltek a fontosságáról. Ezután sétára indultunk, ahol érdekes növényeket és állatokat láthattunk. Hallhattuk tulajdonságukat, hasznukat és hogy miért szükségesek a természetben. Megtudhattunk olyanokat is, amiről esetleg még nem hallottunk. A gyerekek nagy érdeklődéssel szemléltek mindent és sokat tanultak az ott töltött idő alatt. Bővült természetismereti tudásuk, fejlődött környezeti és kulturális kompetenciájuk.


2014. október 16.

Hulladékgyűjtés Rákóczitelepen

A Rákóczitelepi Tagintézményben a pályázat célkitűzéseihez és programjaihoz illeszkedve idén is megrendeztük a szelektív hulladékgyűjtést. A nap folyamán PET palackot és papírhulladékot hozhattak tanulóink és a falubeliek. A gyerekek osztályonként hordták össze a flakonokat, újságokat, szórólapokat és kartonokat az újrahasznosításra. Összesen 2799 kg PET palackot és papírt gyűjtöttek.
Az élmezőnybe a legtöbbet gyűjtő 7. d osztály került, őket követte a 6. d és a 4. d osztály.
A gyűjtésbe az óvodások és a szülők is bekapcsolódtak.


2014. október 17.

Sulitakarítás Rákóczitelepen

A szelektív gyűjtésen tanulóink annyira fellelkesedtek, hogy hirtelen felindulásból sulitakarítást is rendeztünk. A gyerekek összeszedték az iskola udvarán és környékén a szemetet, kitakarították a folyosókat és tantermeket, sőt radírozással még a falak kisebb szennyeződéseit is eltávolították.


2014. október 18.

Hulladékgyűjtés ősszel Almáskamaráson

A hulladékgyűjtésen a gyerekek 1236 kg papírt és 240 kg PET palackot gyűjtöttek. A gyerekeket a pedagógusok és a szülők is segítették. Sajnos az az előrejelzés ellenére nem kedvezett az időjárás, esős volt az idő, így a tavaszi mennyiségnél kevesebbet sikerült gyűjteni. A kapott pénzt most is az osztályok kapták meg melyet kirándulásra fordítottak.


2014. október 20.

Az almáskamarási hulladékgyűjtés összegzése

A program fejlesztette a gyerekek természettudományos kompetenciáit. Megmutatta, hogy a mindennapi élet során keletkezett hulladék szétválogatása, újrahasznosítása fontos dolog. A szelektív hulladékgyűjtésben való aktív részvétel örömteli elfoglaltság és hasznos munka is egyben. A csapatmunkában történő munkavégzés az együttműködési és a kommunikációs képességet is fejleszti. A gyermekek részt vehettek a szelektív hulladékgyűjtés folyamatában, elméleti tudásukat a gyakorlatban is megvalósíthatták. Saját otthonukban is különválogatták és előkészítették a hulladékokat, valamint erre ösztönözték környezetüket, a településen élőket. A program elősegítette a környezettudatosságra nevelést otthon és a lakóközösségben.


2014. november 07.

A két intézmény 2. személyes találkozója - Rákóczitelep

A 2. személyes találkozásra Almáskamaráson került sor. Tanulóinkat érkezés után körbevezették az iskolában, megmutatták a település látnivalóit, majd a hagyományos Márton Napi lampionos felvonuláson vehettünk részt, melyet az óriási tábortűz körüli teázás-beszélgetés követett. A szállásunk Mezőhegyesen volt. Innen indultunk a másnapi programokra.


2014. november 07.

A két intézmény második személyes találkozója - Almáskamarás

A két intézmény második személyes találkozójára a Márton napi lampionos felvonulás keretében került sor. Márton napi lampionos felvonulásra vártuk az orosházi tanulókat és pedagógusokat. Küldtünk nekik meghívót a programról, amit ők szívesen fogadtak. Ezen a napon délután három óra körül érkeztek Almáskamarásra az orosházi iskolából a gyermekek és a pedagógusok. A lampionos felvonulás kezdetéig sétáltunk a faluban, megtekinthették Almáskamarás nevezetességeit. A templomot, az emlékművet, a kemencét. Betekintést nyerhettek a Károlyi Bernát Nyelvoktató Német Nemzetiségi Általános Iskola életébe. 17 órakor kezdetét vette a lampionos felvonulás. A gyerekek nagyon élvezték, hogy leoltották a közvilágítást és együtt vonultunk ki a futballpályára a világító lampionjainkkal. A futballpályán egy nagy tábortűz várta az odaérkezőket. Majd megnyitó beszédet mondott Mazán Attila, Almáskamarás polgármestere, üdvözölte a vendégeket Hack Ferenc Mihályné, az almáskamarási Német Nemzetiségi Önkormányzat elnöke is, aki felköszöntötte a Márton vagy Martin nevű vendégeket. Ezután kiválasztották a falu legsúlyosabb libáját. A jó hangulatú délután végén lilahagymás, libazsíros kenyeret, teát és forralt bor fogyaszthattak a vendégek.


2014. november 08.

Mezőhegyesi kirándulás - Rákóczitelep

A mezőhegyesi szálláson elköltött reggeli után elindultunk a mai nap legfontosabb programjára. A város nevezetességei közül a leghíresebbhez mentünk, nevezetesen a Ménesbirtokhoz. A lovak és az istálló megfigyelésekor biológiai ismereteket tapasztaltak meg a valóságban, a fedett lovarda megtekintésével helytörténeti tudásra tettek szert tanulóink.


2014. november 08.

Mezőhegyes – Lovarda - Almáskamarás

Reggel az iskola előtt gyülekeztünk, innen indultunk Mezőhegyesre. Az út gyorsan eltelt. A lovarda előtt találkoztunk az orosházi csapattal, ők ott aludtak kollégiumban. Gyönyörű és világhíres lovakat is láttunk. Idegenvezető kísért bennünket a kocsi múzeumban. Bemutatta a kocsikat, hintókat, szánokat. Megmutatta a fedett lovardát is, ahol versenyeket is szoktak rendezni. Megnézhettük a híres platánfát is, mely a fedett lovarda mellett áll. Délben a Centrál étteremben ebédeltünk, majd indultunk haza.


2014. november 14.

A három részből álló előadássorozat 3. előadása Almáskamaráson

Almáskamaráson a három részből álló előadássorozat 3. előadását Mazán Attiláné tartotta meg "Káros szenvedélyek" címmel. Ezen az előadáson a tanulók az alkohol és a drog káros hatásairól tudhattak meg többet, majd kérdéseket is feltehettek a gyerekek.


2014. november 17.

A három részből álló előadás sorozat 2. része Rákóczitelepen.

A programsorozat 2. előadására az iskolai Egészségnevelési hónap során kerítettünk sort. Iskolánk kiemelkedően jó kapcsolatot ápol a helyi védőnői szolgálattal, így felkérésünkre azonnal igent mondtak. Az elmúlt néhány hetet az egészséges életmóddal kapcsolatos témák körbejárásával töltöttük, így ez az előadás egy összefoglaló jellegű, elsősorban a táplálkozás minőségének fontosságát kiemelő program volt.


2014. november 25.

Komposztálás - Almáskamarás

Almáskamaráson a komposztáló megtekintése, milyen hulladékokból áll. A dolgozók elmondták, hogy a zöldségek részeit ledarálva teszik a komposztba, kerül bele nyáron fű, ősszel levelek. A gyerekek egy réteg levelet pakoltak a komposztra. A hulladék újrahasznosításban való aktív részvétel, a közös munka az együttműködési és a kommunikációs képességet is fejleszti.


2014. november 25.

A három részből álló előadás sorozat 3. része Rákóczitelepen.

A programsorozat 3. előadására szintén az iskolai Egészségnevelési hónap végén találtunk megfelelő időpontot. Iskolánkban évek óta folyik a rendőrség drogmegelőzési programja, így szívesen tartottak DADA-foglalkozást a pályázati projektünk során is. Tanulóink már ismerős arccal találkozhattak a "rendőr bácsi" személyében, hiszen évente több alkalommal tart foglalkozásokat az érintett korosztálynak.
Ezen a foglalkozáson elsősorban az alkohol és a drog káros hatásai kerültek előtérbe.


2014. november 26.

Pályaorientációs foglalkozások vége Almáskamaráson

Befejeződtek a pályaorientációs foglalkozások. Az utolsó alkalommal a tanulók tájékozódtak a továbbtanulási lehetőségek között. A gyerekek elmondták, hogy szívesen vettek részt a foglalkozásokon, hiszen jobban megismerték önmagukat és diáktársaikat is.


2014. november 26.

A három részből álló előadás sorozat zárása Rákóczitelepen.

A 2014. őszi előadásainkat zárva egy játékos programot terveztünk. A védőnő egészségnevelési és a prevenciós előadás tapasztalatait egy activity játékkal összegeztük. A feladványok - ha néha csak távolról is, de kapcsolódtak a projekt, elsősorban az előadássorozat témáihoz. Tanulóink közül többen még nem próbálták ezt a játékot, így némi könnyítéssel éltünk.


2014. december 12.

Véget értek a pályaorientációs foglalkozások Rákóczitelepen

Az utolsó órán a tanulásmódszertan témakörét jártuk még egyszer körbe. A pályázat a gyermekek pályaválasztásra történő iskolai előkészítését nagymértékben segítette. A foglalkozások jó hangulatban teltek, a tanulók együttműködőek, kreatívak voltak. Örömmel vettek részt önismereti és egyéb játékokban. A folyamatos együttlét folyamán a gyerekek közelebb kerültek egymáshoz, fejlődött személyiségük jövőre irányultsága. A pályaválasztás előkészítése lehetőség az emberi kapcsolatok tanulására, ezáltal az iskola betölthette mentálhigiénés, preventív szerepét is.


2014. december 15.

Természet az irodalomban tantárgyi fejlesztés - Almáskamarás

Véget ért az egyik Természet az irodalomban tantárgyi fejlesztés. Az ügyességi, alkotós feladatok segítették az irodalom megszerettetését a gyerekekkel. A délutáni foglalkozásokon érdekesen, élményszerűen, játszva tanultunk, mellyel elősegítettük a szövegértés fejlesztését, a versek, a novellák, valamint a regények megszerettetését. A versírás műfajával is sikeresen próbálkoztak diákjaink. A projekt sikeresen hozzájárult az olvasóvá válás folyamatához.


2014. december 17.

Könyvtárlátogatás – karácsonyi játszóház Rákóczitelepen

A rákóczitelepi intézmény 6. és 7. osztályos tanulói 2014. december 17-én adventi foglalkozáson vettek részt az orosházi Justh Zsigmond Városi Könyvtár Gyermekkönyvtárában. A foglalkozás az adventről és a karácsonyi ünnepkörről szólt. A tanulók megtudták, hogyan nevezik a Mikulást és a karácsonyt más országokban, és hogyan, mi módon ünneplik ezeket a jeles napokat a különböző népek, népcsoportok. Szó esett a lucázásról, a betlehemezésről is.


2014. december 18.

Természet az irodalomban tantárgyi fejlesztés - Almáskamarás

A másik Természet az irodalomban tantárgyi fejlesztés foglalkozási lezárultak a mai nappal. A foglakozásokon lehetőség nyílt a legváltozatosabb módon történő feldolgozásra és megismerésre. A munkaformák legszélesebb palettájáról válogatva a gyermekek irodalmi alkotások befogadásának képességét, esztétikai értékrendjét, együttdolgozás örömeit, erősíthettük a gyerekben.


2014. december 18.

Környezetismeret-környezettudatosság tantárgyi fejlesztés befejezése Almáskamaráson

Ezen a napon a Környezetismeret-környezettudatosság tantárgyi fejlesztés foglalkozásai is befejeződtek. A gyerekek a foglalkozások során jobban megismerték az őket körülvevő élő és élettelen környezetet. Fejlődött természettudományos jártasságuk, tájékozottabbak lettek az őket körülvevő környezet megóvásával kapcsolatban. Meglátták az élővilág sokszínűségét szépségét és védelmének fontosságát. Sok olyan információt szereztek, mellyel a saját környezetüket tisztábbá, szebbé egészségesebbé tehetik.


2014. december 19.

Heti rendszeres foglalkozások vége - Almáskamarás

A heti rendszeres foglalkozásokat is lezártuk. Utolsó alkalommal a vegyszermentes termékekről beszélgettünk. A tanulók elmondták, hogy ezeken a beszélgetéseken nagyon sokat megtudtak az egészséges életmódról. Fontos nekik, hogy betartsák az egészségtippeket, melyeket együtt alkottunk meg.


2015. január 12.

A szövegértés tantárgyi fejlesztés zárása Rákóczitelepen

Jókai Mór: A kőszívű ember fiai című műből idézett részlettel búcsúztunk a szövegértés tantárgyi fejlesztésektől. A foglalkozások célja a magyar nyelv és irodalom tantárgyon belül a szövegértési és szövegalkotási képességek fejlesztése volt. A projekt a gyermekek mindennapi életében hangsúlyos szerepet játszó, gyakorlati témákat kínált, ezért vonzó és érdeklődést felkeltő szövegekre épülhetett a munka.


2015.január 12.

A természetismeret tantárgyi fejlesztések zárása Rákóczitelepen

Befejeztük a természetismereti tantárgyi fejlesztéseket. Utolsó óránk témája a talaj és pusztulása, de természetesen értékeltük az elmúlt évet. A tanulók elmondhatták véleményüket a projektről, értékelték a programot, megbeszéltük, milyen témák érdekelnék őket a jövőben.


2015. január 14.

A heti rendszeres foglalkozások is befejeződtek.

A gyerekekkel értékeltük a projektet, elmondták érzéseiket, tapasztalataikat a programokkal kapcsolatban. Megbeszéltük, milyen módon tudják a tanultakat alkalmazni és hasznosítani későbbi mindennapjaik során.


2015.január14.

A matematika tantárgyi fejlesztés zárása Rákóczitelepen

Az utolsó foglalkozáson gondolkodást fejlesztő játékos feladatokkal búcsúztunk egymástól. Természetesen értékeltük az elmúlt év eredményeit is. A foglalkozások a gyerekek számára hasznosak voltak. Egyrészt a feldolgozott feladatok érdekessége újszerűsége, mindennapi életből vett probléma megoldás miatt, másrészt a feldolgozás tanóráktól eltérő módja , a játékosság miatt. Ezen túl mindenképpen hasznos, mert segítette a továbbhaladáshoz szükséges ismeretek megszilárdítását is.


2015. január 20.

Élménybeszámolók Rákóczitelepen

Az egy éven keresztül tartó projekt rengeteg élményhez juttatta tanulóinkat. Az utolsó programok befejeztével megkértük őket, hogy írjanak vagy rajzoljanak valamelyik, számukra igazán emlékezetes eseményről. Volt, aki több kirándulásról is beszámolt, mert nem tudta eldönteni, melyik tetszett legjobban. Bár bennük nem tudatosult, de rengeteg tapasztalatot szereztek, nagyon sok új információval és tudással lettek gazdagabbak.


2015. január 23.

Projektzáró rendezvény

A 2015. január 23-án Almáskamaráson tartott projektzáró rendezvény módot adott a tevékenységek áttekintésére, a projektben végzett munka és az elért eredmények összefoglalására. A rendezvényen először a pályázat kedvezményezettje nevében Szűts Gézáné, a KLIK Orosházi Tankerülete tankerületi igazgatója mondott köszöntőt, majd a két intézmény pedagógusai tartottak beszámolót az elmúlt év munkájáról. Végezetül az érintett iskolák tanulói kedveskedtek a jelen lévőknek műsorukkal.